Czy warto postawić na Logana? Używana Dacia z drugiej ręki.

15 listopada 2019

Dacia Logan to pierwszy owoc współpracy rumuńskiego producenta samochodów z francuskim koncernem Renault. Produkowana od roku 2004, z założenia miała być tanim i solidnym samochodem przeznaczonym dla całej rodziny. Dzięki swojej prostocie i niskiej cenie, Logan okazał się hitem w niemal całej europie, choć w Polsce został przyjęty dość chłodno. Jak po latach sprawuje się auto segmentu B, które w dniu premiery było tańsze niż Fiat Panda?

Jaka jest Dacia Logan?

Dacia Logan to prosty i przez to trochę toporny samochód, który ma kilka podstawowych zalet. Przede wszystkim jest to jedna z ostatnich współczesnych, nieskomplikowanych konstrukcji, pozbawiona nadmiaru elektroniki i innych sprawiających problemy elementów wyposażenia. Silniki to poczciwe jednostki z gamy Renault wykorzystywane m.in. w Renault Clio drugiej generacji, podobnie jak zawieszenie (belka z tyłu, kolumny macphersona z przodu). Wyglądem Logan nie powala, lecz jego rolą nie było błyszczenie na salonach. Przestronne wnętrze, proste i sprawdzone rozwiązania techniczne oraz niska cena, to atuty, którymi Logan może się pochwalić na tle innych samochodów z tego przedziału cenowego. Niewyszukana stylizacja, szczególnie na tle konkurencji (Fiat Albea, Renault Thalia) sprawiła, że Logan nie zestarzał się tak bardzo. To również zasługa tego, że pierwsza „nowa” Dacia projektowana była od razu jako sedan, podczas gdy Albei i Thalii po prostu doczepiono kufer.

logan zalety

Logan nie jest najpiękniejszy, ale ma wiele innych zalet – fot. Pixabay.com

Eksploatacja Logana – charakterystyka, usterki, typowe awarie.

Użytkowanie Logana nie jest niczym wyjątkowym. Jazda nie przynosi żadnych doznań, a kierowcy o sportowym zacięciu nie mają co liczyć na szybkie pokonywanie ciasnych zakrętów. Pierwszy wspólny model koncernów Renault/Dacia to książkowy przykład samochodu, którego głównym zadaniem jest przewieźć nas z punktu A do punktu B, pozostawiając przy tym w tyle inne udogodnienia.

  • Wnętrze – to, że deska rozdzielcza jest plastikowa, to jak nie powiedzieć nic. Nie grzeszy ona też ergonomią, jednak we wnętrzu znajdziemy wszystko co niezbędne, dlatego też nie psuje się tu wiele. Użytkownicy narzekają na luzujące się oparcie niezbyt dobrze wyprofilowanego fotela kierowcy, przez co wyczuwalne jest bujanie, głównie przy ruszaniu i hamowaniu. Dużym plusem jest bagażnik, którego pojemność w wersji sedan wynosi 510l, a w wersji kombi (MCV), gdy złożymy wszystkie 5 siedzeń z tyłu otrzymamy niebagatelne 2350l.
  • Karoseria – poza niezbyt wyszukaną stylizacją, minusem karoserii Logana jest też słabej jakości miękki lakier, który łato ulega zarysowaniom. Użytkownicy skarżą się także na pojawiające się wykwity rdzy w okolicy uszczelek.
  • Układ hamulcowy – hamulce to praktycznie kalka Clio II/Thalii. Z przodu zastosowano tarcze hamulcowe, z tyłu bębny. Te ostatnie będą czasami wymagać przeczyszczenia, czy wymiany cylinderków.

Zadbaj o swoje auto – sprawdź ofertę części do układu hamulcowego. 

uklad hamulcowy 

Układ hamulcowy to jedna z lepszych rzeczy jakie spotkała Logana – fot.Pixabay.com

  • Zawieszenie – zawieszenie Logana oferuje spory prześwit i miękką charakterystykę. Na polskich drogach sprawuje się bardzo dobrze, a jego naprawy są dość tanie. Cała jego konstrukcja to sprawdzone rozwiązanie z innych modelów Renault, czyli kolumny MacPhersona z przodu, belka skrętna z tyłu. Sprężyny i amortyzatory do Dacii Logan – dostępne także w sklepach internetowych – należą do jednych z tańszych na rynku.
  • Układ kierowniczy/jezdny – w tym wypadku również nie znajdziemy żadnych niespodzianek – same sprawdzone rozwiązania. Jeśli chodzi o awarie, należy zwrócić szczególną uwagę na drążki kierownicze oraz łożyska kół, które za sprawą słabej jakości materiałów wykorzystanych do ich produkcji ulegają przedwczesnemu uszkodzeniu.

Silniki Logana, prawdopodobnie jego najsłabsze ogniwo. 

Faktycznie wszystko wskazuje na to, że silniki zastosowane w Dacii Logan to jej najsłabszy punkt, co nie oznacza, że są one bardzo złe, jednak zasługują na wspomnienie w osobnym akapicie. Jednostki napędowe czy to benzynowe czy Diesla, przeniesione zostały żywcem ze starszych modeli Renault. Są to sprawdzone jednostki, wśród których wyróżnimy:

  • Silniki benzynowe:
    • ▪ 4 (1390 cm3) 75 KM
    • ▪ 6 (1598 cm3) 87 KM
    • ▪ 6 16V (1598 cm3) 104 KM
    • ▪ 6 16V (1598 cm3) 107 KM
  • Silniki Diesla:
    • ▪ 5 dCi (1461 cm3) 65 KM
    • ▪ 5 dCi (1461 cm3) 68 KM
    • ▪ 5 dCi (1461 cm3) 86 KM

Niestety podczas adaptowania tych jednostek do nowej Dacii

, nawet nie spróbowano wyeliminować ich typowych bolączek. W silnikach benzynowych najczęściej psują się:

  • Cewki Zapłonowe – dotyczy to zarówno jednostek 8 i 16 zaworowych. W przypadku silników 16V ich wymiana będzie nieco droższa, gdyż zastosowano w nich cewki jednoiskrowe. Dlatego też przy ich wymianie warto zaopatrzyć się w wysokiej jakości zamiennik cewek zapłonowych
  • Silniki krokowe – ich usterkowość także dotyczy wersji 8 i 16V. Awaria silnika krokowego objawia się poprzez problemy z odpalaniem, oraz gaśnięcie silnika w nietypowych sytuacjach, np. podczas dojazdu do świateł na biegu jałowym.

W silnikach Diesla najwięcej problemów przysparzają:

  • Wtryskiwacze – przede wszystkim ulegają przedwczesnemu zużyciu, a ich wymiana niestety nie jest tania, dlatego warto sprawdzić sprawność tego elementu przed zakupem. W przypadku konieczności ich wymiany, dobrze wybrać markowy zamiennik, aby uniknąć ich szybkiej wymiany.
  • Panewki – niestety w silnikach 1.5 dCi problem stanowią panewki korbowodowe, które „lubią się” obrócić. Nie jest to regułą, jednak warto mieć ten problem na uwadze.

Masz problem z silnikiem w swoim aucie? Sprawdź dostępność wtryskiwaczy i innych części do Dacii Logan w sklepie internetowym motochemia.pl. 

czesci logan

Obrócenie panewki to jedna z gorszych awarii jaka nas może spotkać w Loganie – fot. Pixabay.com 

Wspólnym problemem obu wersji silnikowych są problemy z osprzętem silnika takim jak:

  • Alternator
  • Sonda Lambda
  • Synchronizator skrzyni biegów

oraz wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów, pojawiające się najczęściej po przekroczeniu 100 000 km przebiegu.

Dacia Logan to tani i niezawodny samochód dla osób stawiających przede wszystkim na solidność, sprawdzone rozwiązania i prostotę. Niezbyt wygórowana cena zakupu w połączeniu z niskimi kosztami eksploatacji to istna gratka dla osób dla których samochód jest jedynie narzędziem. Oczywiście pierwsza współczesna Dacia ma swoje mankamenty, jednak trzeba pamiętać o tym, że samochód ten był projektowany w taki sposób, aby użyte w nim podzespoły były tanie i w miarę solidne.

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 (0 opinie, średnia opinia: 0,00 z 5)
Musisz być zarejestrowany, aby dodać opinię.
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Paweł Duda, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Projekt Marketing Paweł Duda, dane kontaktowe: https://projektmarketing.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.