Sztywny hol – wydajna i bezpieczna metoda holowania

15 grudnia 2018

Często na ulicy zdarza nam się obserwować dwa holujące się pojazdy. Często my sami jesteśmy w podobnej sytuacji, czy to jako holujący, czy też holownik. Zazwyczaj w takich momentach wykorzystywany jest tzw. hol giętki, tj. oparty o linkę holowniczą. Nie jest to jednak optymalne rozwiązanie. Znacznie bezpieczniejszą i funkcjonalniejszą opcją będzie skorzystanie z holu sztywnego.

Czym jest sztywny hol?

Sztywny hol – to pewne i bardzo trwałe połączenie pomiędzy dwoma pojazdami. Jest on wykonany z metalu, zazwyczaj nieco krótszy niż lina holownicza, jego długość mieści się w przedziale od 1,8 metra do maksymalnie 3 metrów.

To rozwiązanie jest oczywiście dużo bardziej trwałe, pewne i pozwala nam na holowanie w sytuacjach, kiedy prawnie zabronione jest wykorzystanie holu giętkiego. Mechaniczna konstrukcja nie wymaga zazwyczaj długiego czasu rozkładania – wystarczy moment i hol jest gotowy do spełniania swojego zadania.

Kiedy należy holować na sztywnym holu?

Hol sztywny jest niezbędny, jeśli w samochodzie holowanym sprawny jest tylko jeden układ hamulcowy. Jeśli są dwa, to wystarczy nam hol giętki. Jeśli obydwa układy hamulcowe uległy awarii, nie możemy holować ani za pomocą holu sztywnego, ani tym bardziej giętkiego.

A więc w większości sytuacji z powodzeniem możemy posłużyć się holem sztywnym.

Czy można holować bez kierowcy w aucie holowanym?

Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w kodeksie drogowym. Polskie prawo przewiduje taką sytuację – „W pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim”.

Hol sztywny zazwyczaj wyklucza potrzebę kierowania pojazdem holowanym, a więc z jego pomocą możemy holować samochód sami, w pojedynkę. Nie działa to w przypadku zwykłych holi w formie tuby, mowa tu o bardziej zaawansowanych i nowoczesnych konstrukcjach.

Holowanie aut osobowych i ciężarówek za pomocą holu sztywnego

Wiele osób zapewne zada sobie pytanie „jakie konkretnie pojazdy możemy holować przy użyciu holu sztywnego”. Polskie prawo jest tutaj dosyć bezwzględne. Nie ma znaczenia typ samochodu jaki holujemy, lecz jego rzeczywista masa całkowita (czyli z uwzględnieniem ładunku).

Samochód holujący musi być cięższy, lub tak samo ciężki w stosunku do pojazdu holującego. A więc zwykłą osobówką nie będziemy mogli holować samochodów dostawczych, busów, etc.

Jeśli jednak posiadamy sprawny pojazd o większej masie, nic nie stoi na przeszkodzie by podjąć się takiego działania. Oczywiście w takiej sytuacji musimy zwrócić uwagę również na parametry naszego holu sztywnego. Chodzi tu przede wszystkim o maksymalny uciąg.

Producenci zawsze podają obciążenie na jakie może być wystawiony dany hol. Dla ciężkich pojazdów – ciężarówek, busów, etc. przeznaczone są specjalne, nieco droższe od standardowych hole sztywne.

Inne normy prawne dotyczące holu sztywnego

W artykule 31 rozdziału 5 kodeksu drogowego zawarte są wszystkie niezbędne informacje odnośnie prawnych aspektów holowania pojazdów. Normy są w miarę przejrzyste i nie wymagają interpretacji.

Poza tymi, które padły już w poprzedniej części tego artykułu, najważniejsze z nich to:

  • Pojazd holujący nie może przekroczyć prędkości 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem
  • Pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania
  • Pojazd holowany musi być oznaczony ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, umieszczonym po lewej stronie, a w okresie obniżonej widoczności musi mieć włączone światła pozycyjne.
  • Odległość między pojazdami musi być krótsza niż 3 metry (w przypadku holu sztywnego).
  • Hol musi być widoczny, tj. należy oznaczyć go pasami białymi i czerwonymi, alternatywnie doczepić do niego czerwoną, lub żółtą chorągiewkę.
  • Nie wolno holować więcej niż jednego pojazdu, chyba że mowa tu o pojeździe członowym.
  • Nie wolno holować pojazdu z przyczepą.
  • Nie wolno holować pojazdów na autostradzie.

Czy sztywny hol jest lepszy od holu giętkiego?

Jest on na pewno dużo bardziej „pewny”. Dodatkowo zapewnia lepszą wygodę użytkowania. Linka jest podatna na zerwania się, hol sztywny jest trwały i wytrzymały. Jedynym problemem jest jego cena i dostępność. Linki do holowania możemy nabyć na każdej stacji benzynowej, z holem sztywnym może być już ciężej.

Również cena jest wyższa – ale jakość i wygoda, którą za sobą niesie jest niewątpliwie warta uwagi. Inną kwestią jest też przechowywanie holu sztywnego – linka jest łatwa w transporcie, natomiast hol sztywny wymaga dosyć sporo miejsca. Sumując wszystkie plusy i minusy – wyższa cena holu sztywnego ma bardzo wysokie przełożenie na nasz komfort użytkowania, wydajność i bezpieczeństwo. A więc zdecydowanie warto nabyć sprzęt tego typu.

Zobacz także: złomowanie aut Szczecin

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5 (1 opinie, średnia opinia: 5,00 z 5)
Musisz być zarejestrowany, aby dodać opinię.
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Paweł Duda, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Projekt Marketing Paweł Duda, dane kontaktowe: https://projektmarketing.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.