FAQ pomocy drogowej. Pytania i odpowiedzi

24 września 2018

Pomoc drogowa to nierzadko jedyne wyjście, które umożliwia usunięcie z drogi zepsutego pojazdu lub auta powypadkowego, którego stan techniczny wyklucza możliwość dalszej jazdy. Nie dziwi zatem fakt, że sektor związany z usługami drogowymi stale się rozwija, a zleceń na odholowanie pojazdów przybywa. Skoro zwiększa się ilość samochodów i uczestników ruchu drogowego, automatycznie rośnie także ilość zdarzeń drogowych. Sprawdźmy, jak wyglądają najważniejsze aspekty związane z branżą pomocy drogowej. Oto, FAQ auto pomocy drogowej.

Pomoc drogowa a autolaweta?

Zanim zdecydujemy się zarejestrować przedsiębiorstwo, którego zakresem działania będą usługi świadczenia pomocy drogowej, warto zapoznać się z podstawowymi pojęciami i zastanowić się w jakie narzędzia pracy zainwestować.

Laweta i autolaweta – pojęcia te wydają się tożsame.

Laweta to specjalistyczna przyczepa, która przeznaczona jest do holowania pojazdów uszkodzonych i zepsutych, a także innego rodzaju urządzeń mechanicznych i niemechanicznych, jak ciągniki, wózki widłowe, przyczepy campingowe czy sprzęt budowlany. Lawety bywają wykorzystywane także jako przyczepy transportujące nowe samochody, np. sprowadzane od dealera. Mówiąc zatem ściślej, laweta to sama przyczepa, która spełnia zadania holujące lub transportujące.

Autolaweta z kolei to cały pojazd, który został przystosowany do świadczenia pomocy drogowej.

Czy warto założyć pomoc drogową?

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Jak w każdym przypadku, założenie firmy musi być poprzedzone badaniem rynku, zapotrzebowaniem na daną usługę w konkretnym rejonie.

Ogólnie jednak mówiąc, należy zaznaczyć, że usługi pomocy drogowej są stale potrzebne, a popyt na nie wzrasta.

Badania wyraźnie wykazują, że ilość samochodów na polskich drogach regularnie wzrasta. Wraz ze zwiększaniem się ilości pojazdów, rośnie także potencjalne ryzyko zdarzeń drogowych oraz awarii pojazdów. Pomoc drogowa będzie zatem dalej potrzebna.

Czy pomoc drogowa się opłaca?

Trend wskazuje, że usługi pomocy drogowej są i będę jeszcze bardziej przydatne jak dotychczas, jednak opłacalność konkretnej firmy zależy od wielu zmiennych, w tym takich jak: rejon działalności, zakres prowadzonych usług, skuteczność reklamy i działań marketingowych, podejście do klientów i związane z tym opinie o firmie itp.

Jakie PKD?

W rejestrze Polskiej Klasyfikacji Działalności usługi związane z pomocą drogową zaliczane są do kategorii nadrzędnej H, czyli „sekcji transportu i magazynowania” oraz do podkategorii, czyli do nazwy grupowania „działalność usługowa wspomagająca transport lądowy”. Sygnatura tej klasy to 52.21.Z.

Pomoc drogowa – licencja czy zaświadczenie?

Żeby móc prowadzić firmę świadczącą usługi pomocy drogowej, nie będzie konieczne uzyskanie licencji.

Czy pomoc drogowa jest pojazdem uprzywilejowanym?

W tym zakresie prawo jest niezmienne. Najnowsza nowelizacja ustawy o ruchu drogowym z lutego 2018 roku, nie kwalifikuje pomocy drogowej jako pojazdu uprzywilejowanego.

Na tej zasadzie, kierowca pomocy drogowej nie może łamać przepisów ruchu drogowego przy zachowaniu szczególnej uwagi, jak ma to miejsce np. w przypadku policji czy pojazdów ratownictwa medycznego.

Sygnały świetlne, w które wyposażone są pojazdy pomocy drogowej mają jedynie za zadanie zwiększać widoczność auta podczas wykonywania czynności w ruchu drogowym.

Jakie uprawnienia ma pomoc drogowa?

Pomoc drogowa nie jest pojazdem uprzywilejowanym i nie podlega pod inne zapisy ruchu drogowego niż przeciętni kierowcy, którzy biorą w nim udział. Pomoc drogowa ze względu na profil swojej działalności posiada jednak kilka dodatkowych pozwoleń.

Jako, że pełni swoje usługi na drodze, podczas odbywania się ruchu, pojazd pomocy drogowej może stać na pasie.

Jest to także jedyne auto dopuszczone do możliwości holowania pojazdów po autostradach.

Pełnienie obowiązków w ruchu drogowym, determinuje konieczność spełnienia kilku wytycznych odnośnie oznakowania pojazdu, które zwiększą jego widoczność. To specjalne oświetlenie i oznakowanie pojazdu, a także kolor pomarańczowy kabiny.

 

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5 (1 opinie, średnia opinia: 5,00 z 5)
Musisz być zarejestrowany, aby dodać opinię.
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Paweł Duda, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Projekt Marketing Paweł Duda, dane kontaktowe: https://projektmarketing.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.