Jak wybrać porządny akumulator do samochodu?

23 sierpnia 2019

Na rynku jest bardzo wiele rzetelnych firm, które produkują wysokiej jakości akumulatory. Mało osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że inwestycja w najdroższe baterie nie zawsze jest najlepszym wyborem. Niniejszy artykuł to doskonała propozycja dla tych osób, które chcą dowiedzieć się jak wybrać akumulator na lata i na co zwrócić szczególną uwagę przy jego zakupie.

O czym należy pamiętać?

wybór akumulatoraPrzed wybraniem nowego akumulatora warto dokładnie upewnić się, czy problem z brakiem prądu albo rozruchem jest tak naprawdę spowodowany usterką akumulatora.

W pierwszej kolejności warto sprawdzić układ ładowania, który bardzo często jest przyczyną wielu usterek. W większości przypadkach najbezpieczniejszym wyborem będzie inwestycja w akumulator, który przewidziany został przez producenta danego auta.

Jakie są najpopularniejsze rodzaje akumulatorów?

Na półkach sklepowych można znaleźć standardowe akumulatory, które niekiedy mogą posiadać dodatkowe ulepszenia. Akumulatory tego typu dostępne są przeważnie w wersjach bezobsługowych. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że nie ma w nich możliwości kontroli oraz uzupełniania elektrolitu. W branży motoryzacyjnej dużym zainteresowaniem cieszą się także akumulatory EFB (ang. Enhanced Flooded Battery), w których to płyty dodatnie pokryte są specjalną warstwą poliestru.

Akumulatory tego typu są najlepszym wyborem dla samochodów z systemami start-stop. Kolejną grupę stanowią akumulatory AGM (ang. Absorbent Glass Mat). W modelach tych pomiędzy poszczególnymi płytami ołowianymi umieszcza się specjalne maty wykonane w całości z włókna szklanego nasyconego elektrolitem. Akumulatory tego typu skierowane są w pierwszej kolejności do samochodów z systemem start-stop oraz zaawansowanymi układami odzyskiwania energii podczas hamowania. Warto wspomnieć również i o tym, że na rynku dostępne są akumulatory do specjalnych zastosowań. Mowa tutaj przede wszystkim o akumulatorach żelowych, spiralnych albo specjalnych bateriach, które zaprojektowane zostały w taki sposób, aby doskonale znosić głębokie rozładowania.

Jak wybrać akumulator?

Wybranie porządnego akumulatora wcale nie jest tak prostym zadaniem, jakby to mogło wydawać się na pierwszy rzut oka. Osoby, które nie czują się na siłach, aby samodzielnie wybrać odpowiedni model powinny skorzystać z fachowego doradztwa. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na to, aby akumulator posiadał odpowiednią pojemność do danej wersji auta.

Szczególną uwagę należy zwrócić także na jego wymiary oraz na to, po której stronie obudowy znajduje się „plus”. Mało kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że warto sprawdzić także rozmiar zacisku. Jak wspomniano powyżej najbezpieczniejszym wyborem jest akumulator o identycznych parametrach i tej samej technologii, co fabrycznie zastosowany model. Przed dokonaniem wyboru warto dokładnie poznać nie tylko zalety, ale również wady poszczególnych rozwiązań, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej będzie dokonać udanego zakupu.

Czym charakteryzują się akumulatory kwasowo-ołowiowe?

Akumulatory kwasowo-ołowiowe jak powszechnie wiadomo są najstarszym typem akumulatorów, które po raz pierwszy na rynku pojawiły się w latach 50-tych XIX wieku. Akumulatory kwasowo-ołowiowe zbudowane są między innymi z anody ołowiowej, katody z tlenku ołowiu i elektrolitu płynnego, który jest niczym innym jak roztworem kwasu siarkowego.

Największą zaletą akumulatorów tego typu jest dobra trwałość oraz przystępna cena, dlatego też cieszą się one dużym zainteresowaniem. Opisując największe zalety warto wspomnieć także o dobrej odporności na głębokie rozładowania. Po ponownym naładowaniu pustej jednostki automatycznie przywracane są podstawowe parametry baterii. Największą wadą jest możliwość zakwaszenia akumulatora, dlatego też nie można doprowadzić do dłuższego rozładowania jednostki. Zakwaszenie nie tylko obniża parametry, ale przede wszystkim znacząco zmniejsza trwałość akumulatora.

Na rynku dostępne są obsługowe i bezobsługowe akumulatory kwasowo-ołowiowe. W tych pierwszych modelach kierowcy muszą samodzielnie kontrolować poziom poszczególnych elektrolitów. Jeżeli pojawia się niedobory, to należy je jak najszybciej uzupełnić wodą destylowaną. Powyższego problemu nie ma oczywiście w modelach bezobsługowych, które stopniowo wypierają z rynku akumulatory obsługowe. Tajemnica bezobsługowych akumulatorów tkwi w bardzo szczelnej obudowie, która niemal całkowicie wyeliminowała zjawisko odparowywania elektrolitu. Akumulatory kwasowo-ołowiowe wykorzystywane są na szeroką skalę nie tylko w samochodach osobowych, ale również w samochodach ciężarowych, motocyklach i ciągnikach. Akumulatory tego typu pozwalają uzyskać wysoką moc przy rozruchu silnika.

Czym charakteryzują się akumulatory żelowe?

Akumulatory żelowe są tak naprawdę opisanymi powyżej akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, które zamiast płynów elektrolitowych korzystają z specjalnego żelu. Tajemniczy żel to dość specyficzna substancja, która powstała w wyniku wymieszania kwasu siarkowego z krzemionką. W odróżnieniu od zwykłych akumulatorów kwasowo-ołowiowych modele żelowe mogą być postawione w dowolnej pozycji. Wynika to oczywiście z bardzo dużej odporności na przechyły, duże wstrząsy i niekontrolowane wibracje. Sporym atutem jest również to, że kierowcy nie muszą na bieżąco kontrolować stanu żelu, który nawet po wielu latach użytkowania nie wyparuje. Akumulatory żelowe według najnowszych statystyk mogą pochwalić się nawet 25% większą długością cykliczną. Dzięki dużej liczbie cykli ładowania i rozładowania, akumulatory tego typu mogą służyć nawet przez 12 lat.

Jedyną wadą akumulatorów żelowych jest niska moc przy dostarczaniu wysokich prądów podczas rozruchu silnika, dlatego też modele tego typu nie znalazły szerokiego zastosowania w branży motoryzacyjnej. Problemy pojawiają się przede wszystkim przy dość niskich temperaturach. W dzisiejszych czasach akumulatory tego typu stosowane są przeze konstruktorów jako pomocnicze w samochodach terenowych i przyczepach kempingowych. Można je znaleźć również w niektórych motocyklach, gdzie jak powszechnie wiadomo nie wymagane są duże prądy rozruchowe.

Akumulatory AGM – co warto wiedzieć?

Akumulatory AGM wyposażone zostały w wysokiej jakości separatory wykonane w całości z mikrowłókien szklanych albo specjalnych włókien polimerowych, które odpowiedzialne są za pochłanianie elektrolitów. Jak wspomniano we wstępie tego artykułu, akumulatory AGM zaprojektowane zostały w dużej mierze z myślą o samochodach z nowoczesnym układem „start-stop”. Największą zaletą akumulatorów AGM jest olbrzymia wydajność. Pod względem liczby rozruchów silnika można liczyć nawet na trzykrotnie większą wydajność w stosunku do tradycyjnych akumulatorów. Olbrzymimi atutami jest również bardzo duża odporność na wstrząsy i wibracje.

Nowoczesne akumulatory AGM wyróżniają się także niewielką podatnością na straty energii i opór wewnętrzny. Jeżeli chodzi o minusy, to największym problem jest oczywiście podatność na przeładowania i wrażliwość na wysokie temperatury. Między innymi dlatego też akumulatory tego typu nie mogą być montowane jako naturalne zamienniki baterii, które mieszczą się zawsze pod maską bezpośrednio obok silnika. Akumulatory AGM montowane są zazwyczaj w kabinie albo bagażniku. Dla wielu kierowców dość znaczącą wadą może okazać się również wysoka cena.

Na co zwrócić uwagę wybierając akumulator?

Wybierając nowy akumulator do swojego auta warto zwrócić uwagę na jego napięcie, które przez większość producentów podawane jest oczywiści w woltach. W samochodach osobowych akumulatory posiadają zazwyczaj napięcie 12V, a w samochodach ciężarowych 24V. Wartość ta musi całkowicie wystarczyć na pokrycie całego zapotrzebowania na prąd nie tylko dla silnika, ale również dla całego wyposażenia elektronicznego danego auta. Jak powszechnie wiadomo nawet najlepszy akumulator potrafi się rozładować w najmniej spodziewanym momencie. Napięcie jest jednym z tych wskaźników, które informuje nas o poziomie naładowania. Z praktycznego punktu widzenia jeżeli napięcie spadnie poniżej 10.60V to mamy wyraźny sygnał, że trzeba kupić nowy akumulator.

Dla większości kierowców najważniejszym parametrem akumulatora będzie jego pojemność. Producenci podają tą wartość w amperogodzinach, dzięki czemu można szybko porównać poszczególne modele. Pamiętać należy jednak o tym, aby przy wyborze nowego akumulatora nie kierować się jedynie jego pojemnością. Kiedy pobór mocy naszego auta jest niewielki, to oczywiście nie warto inwestować w akumulatory o dużej pojemności. Warto rozglądać się za wartościami, które podane są przez samego producenta naszego auta. Kluczem do sukcesu jest tak naprawdę do, aby dopasować akumulator do alternatora. Jeżeli alternator nie zostanie odpowiednio dopasowany do akumulatora, to przy dużej pojemności baterii cały czas będzie on niedoładowany. Przy złym dopasowaniu bardzo szybko doprowadzimy do zepsucia akumulatora.

Bardzo ważnym parametrem jest także prąd rozruchu, który z kolei podawany jest w amperach. To właśnie dzięki temu parametrowi można dowiedzieć się, jak skutecznie nasz nowy akumulator poradzi sobie z rozruchem samochodu. Z praktycznego punktu widzenia im wyższa wartość, tym oczywiście wzrasta skuteczność zapalenia auta. Pamiętać należy jednak o tym, że baterie o wysokim stopniu prądu rozruchu mogą być bardziej podatne na głębokie rozładowania, dlatego też warto dobierać akumulator zgodnie z parametrami, które podawane są przez producenta danego samochodu. Jak łatwo się domyśleć wyższa wartość wiąże się również z większą ceną. Mało kierowców zdaje sobie sprawę także z tego, że na wartość prądu duży wpływ ma moc silnika. Wynika to oczywiście z tego, że jednostka wysokoprężna potrzebuje nieco większej ilości prądu.

Podsumowanie

Producenci cały czas chcą przyciągnąć do siebie jak największą liczbę potencjalnych klientów, dlatego też co roku udoskonalają swoje konstrukcje akumulatorów. Warto jednak wspomnieć o tym, że pomimo wprowadzenia nowych technologii poszczególne modele nie różnią się między sobą tak bardzo. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że akumulatory mniej renomowanych marek, wcale nie ustępują modelom od zdecydowanie bardziej znanych producentów. Największe różnice widoczne są przede wszystkim w jakości wykonani oraz w powtarzalności.

Źródło: http://www.autopart.pl

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5 (1 opinie, średnia opinia: 5,00 z 5)
Musisz być zarejestrowany, aby dodać opinię.
Loading...

1 komentarz - Jak wybrać porządny akumulator do samochodu?

  1. Wielu kierowców wybierając akumulator do swojego samochodu kieruje się też datą jego produkcji. W sieci można znaleźć wiele informacji i ostrzeżeń żeby nie kupować akumulatora starszego niż … Jest to mit! Jeśli akumulator trzyma swoje parametry, był odpowiednio magazynowany i ewentualnie podładowywany to taki np. dwuletni jest tak samo dobry jak ten, który opuścił fabrykę miesiąc temu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Paweł Duda, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Projekt Marketing Paweł Duda, dane kontaktowe: https://projektmarketing.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.