Klasyczny VW, skąd go sprowadzić i jak o niego dbać?

23 lipca 2021

Owszem, możemy się zgodzić z tezą, że nowoczesne samochody spełniają wyśrubowane kryteria pod względem aerodynamiki, ekonomii jazdy i bezpieczeństwa. Rzecz w tym, że w tej pogoni producentów za wskaźnikami, pojazdy straciły coś, co jeszcze niedawno było kwintesencją motoryzacji, straciły duszę. Wystarczy zatrzymać się na chwilę przy trakcie komunikacyjnym, by przekonać się na własne oczy, jak smutne dzisiaj są ulice. Sznur aut i wszystkie takie same. Chciałoby się zobaczyć choć jedną perełkę w tej szarej masie. Czy poczciwy VW Garbus zabłysnąłby w tym tłumie? Ba, ale skąd go wziąć?

VW Garbus, historia z charakterem

Tak się jakoś składa, że najwybitniejsze dzieła powstawały na skutek przypadku, eksperymentu lub … niechcący. Nie byłoby penicyliny, gdyby nie niedbalstwo pana Fleminga, który zapomniał zamknąć szafkę z groźnymi bakteriami. Po krótkim czasie pojawiła się pleśń, hamując rozwój gronkowca. To wystarczyło genialnemu naukowcowi.

Prawdopodobnie Ferdinand Porsche też miał swój nie najlepszy dzień, siadając do deski kreślarskiej w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Dostał zlecenie na coś, co miało być tanie w produkcji, proste konstrukcyjnie, powszechnie dostępne i niekoniecznie piękne. Tak narodził się poczciwy Garbus, który mimo licznych przeciwności zdobył serca milionów ludzi, zwłaszcza młodzieży. Tani, niezawodny i niewygodny, czyli dokładnie taki, jakiego pożądali ówcześni małolaci. Żeby było ciekawiej, po naszej, socjalistycznej stronie żelaznej kurtyny, był synonimem zachodniego luksusu. Jak mało wtedy wiedzieliśmy o komforcie…

Tak czy inaczej, do dzisiaj budzi żywsze bicie serca, tyle że teraz jest symbolem ekstrawagancji, nonszalancji i luzu. Ponadto swoją popularność Garbusy zawdzięczają resentymentom. Wiele osób obecnie dojrzałych zachowuje w pamięci mnóstwo wspaniałych wspomnień z młodości związanych właśnie z tym niemieckim żuczkiem.

VW Garbus, skąd go wziąć?

No właśnie, najbardziej poszukiwane modele pochodzą z lat 60 i 70, a to prowadzi do konstatacji, że nie ma szans na klasycznym rynku wtórnym. Poza tym, jak należy się spodziewać, oferowane sztuki kolekcjonerskie po tylu latach będą w stanie dalekim od ideału. Chociaż z tym nie ma najmniejszego kłopotu. Dzięki ludziom zafascynowanym historią i pięknem wiekowych pojazdów powstał między innymi „Sklep.garbus.pl”, gdzie można zaopatrzyć się niemal we wszystko, co niezbędne do uruchomienia np. pięćdziesięcioletniego Garbusa.

Czyli, jak zdobyć wymarzone autko? Poszukiwania można prowadzić w trzech kierunkach jednocześnie. Mianowicie, część uwagi kierujemy na giełdy zabytkowych pojazdów, część na ogłoszenia o sprzedaży, pojawiające się od czasu do czasu w sieci internetowej, oraz przeglądamy zasoby zagranicznych serwisów skupiających miłośników leciwych aut. W tym ostatnim przypadku trzeba liczyć się z koniecznością wydania sporej sumy liczonej w euro.

VW Garbus, renowacja

Wstęp do tej części artykułu mógłby sugerować, że tylko VW Garbus jest w jakimś sensie uprzywilejowany. Absolutnie. Niemiecki koncern ma na swoim koncie także inne udane pozycje, o które warto zawalczyć.

  • VW T14 Kamann Ghia;
  • VW Transporter T2A.

I inne.

Garbusie wspominamy, ponieważ jest on najbardziej charakterystycznym przedstawicielem tego gatunku. Można by jeszcze dorzucić coś o francuskiej „Cytrynce”, jednak mimo że była jeszcze bardziej pokraczna i niewygodna, nie udało jej się wypłynąć na szersze rynki motoryzacyjne.

Wróćmy do renowacji, jak ją wykonać? Skąd wziąć części i akcesoria? Gdzie są oryginały?

Podpowiadamy, oryginalne elementy jezdne starych Volkswagenów zostały już przetopione lub czekają na swoją kolej. Powód jest prosty, po tylu latach praktycznie nie spełniają swoich funkcji. Argument, że w pojazdach z lat pięćdziesiątych powinny znaleźć się równie wiekowe części, jest chybiony. Dlaczego?

Czego można spodziewać się po gaźniku wyprodukowanym w roku 1965? Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto da gwarancję, iż to cudo nie wybuchnie przy pierwszym przekręceniu kluczyka w stacyjce.

Dalej mamy cylinder, który można już tylko poddać obróbce skrawaniem. Taki zabieg zmienia parametry wymiarowe np. tłoka i w efekcie mamy zabytkową i oryginalną, lecz jednak tylko grzechotkę. Pojazd wyposażony w taki zestaw owszem pojedzie, ale tylko z górki i to pod warunkiem, że ktoś życzliwy pomoże nam go tam wepchnąć.

W ten oto sposób możemy poddać analizie cały układ napędowy.

Co otrzymujemy w sklepie Garbus? Nowiutkie, wykonane na podstawie pierwotnej dokumentacji części, w niczym nieodbiegające wizualnie od swoich protoplastów. Ponadto, w procesie produkcji wykorzystano nowoczesne technologie zarówno w dziedzinie obróbki stali, jak i składu stopów. W efekcie gaźnik nie różni się niczym od oryginału, a mimo to nie wybucha. Zresztą, trudno wyobrazić sobie sytuację, w której jakiś fanatyk rozbiera nam nasze cacko w poszukiwaniu podróbek.

Planujesz zakup zabytkowego auta? Obawiasz się ryzyka inwestycji? Niepotrzebnie. Napisz już dzisiaj, korzystając z formularza kontaktowego. Daj znać, czego potrzebujesz, a resztę zostaw profesjonalistom. Twój Volkswagen wkrótce stanie się obiektem pożądania i zazdrości sąsiadów.

A najfajniejsze jest to, że jesteś bardzo blisko spełnienia swoich marzeń.

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 (0 opinie, średnia opinia: 0,00 z 5)
Musisz być zarejestrowany, aby dodać opinię.
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Paweł Duda, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Projekt Marketing Paweł Duda, dane kontaktowe: https://projektmarketing.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.