Oklejanie pojazdów staje się coraz popularniejszą usługą. Folia do oklejania samochodu zabezpiecza lakier przed uszkodzeniami, a także pozwala na zmianę koloru auta czy przyciemnienie szyb. Taka aplikacja może też posłużyć jako trwała i niedroga ekspozycja reklamowa. Co warto wiedzieć o oklejaniu samochodów?
Spis treści
- 1 Oklejone auto tanim nośnikiem reklamy
- 2 Czym wykleja się samochody?
- 3 Co najczęściej wykleja się na samochodach firmowych?
- 4 Zalety i wady oklejania aut
- 5 Jakie pojazdy można wykleić folią ochronną?
- 6 Co lepsze i tańsze – oklejanie czy lakierowanie aut?
- 7 Które elementy auta można wykleić folią?
- 8 Czy folia ochronna lakieru jest odporna na środki chemiczne do czyszczenia pojazdów?
- 9 Czy folia ochronna lakieru zmienia wygląd pojazdu?
- 10 Jaka jest średnia żywotność reklamy na samochodzie?
- 11 Ile średnio kosztuje usługa oklejenia samochodu?
- 12 Przykładowe realizacje wyklejonych aut
Oklejone auto tanim nośnikiem reklamy
Reklama na aucie to bardzo dobra forma promowania działalności. Oklejony samochód swobodnie porusza się po mieście, zaznajamiając uczestników ruchu i przechodniów z reklamowaną marką lub produktem. Ma to szczególne znaczenie dla firm, które działają w określonym rejonie i muszą efektywnie zwiększyć świadomość potencjalnych klientów.
W przeciwieństwie do reklam w prasie czy mediach, taka forma promowania wizualnego jest długoterminowa i nie wymaga żadnych dodatkowych kosztów. Oklejone auto pozwala na niemal bezpośrednie dotarcie do odbiorców, ponieważ zwraca natychmiastową uwagę. Reklama na samochodzie jest jednocześnie wyjątkowo tania. Może zwrócić się błyskawicznie, a tym samym okazać bardzo opłacalną inwestycją – pisze Pan Arkadiusz, producent reklamy wizualnej AnyShape z Warszawy. Szczegóły oferty https://anyshape.pl/oferta/grafika-na-pojazdy/
Czym wykleja się samochody?
W zależności od charakteru ekspozycji oraz kształtu powierzchni, do oklejania samochodów zastosować można różne folie samoprzylepne. Najtańszym rozwiązaniem jest folia monomeryczna, stosowana głównie na płaskich i równych zabudowach pojazdów wielkogabarytowych. Materiał ten służy do wycinania liter, wyklejanych np. w formie danych teleadresowych.
Większą elastyczność zapewnia folia polimerowa, pozwalająca na wyklejanie przetłoczeń karoserii samochodu oraz uzyskanie spójnych elementów graficznych.
Do reklamowego oklejania cało-powierzchniowego, a także zmiany koloru auta stosuje się natomiast folię wylewaną. Można dostosować ją wszelkich wytłoczeń, przetłoczeń oraz obłych kształtów karoserii. Estetyka oklejania folią wylewaną porównywalna jest z lakierowaniem.
Do zastosowań na szyby wykorzystuje się natomiast folię One Way Vision (OWV), która jednostronnie przepuszcza światło. Od zewnątrz widoczna jest nadrukowana grafika, ale od wewnątrz zachowuje normalną, lekko przyciemnioną widoczność. Efekt ten uzyskiwany jest dzięki licznym perforacjom folii OWV.
Co najczęściej wykleja się na samochodach firmowych?
Nie istnieją żadne reguły, które określają zakres oklejania samochodu firmowego. Wiele zależy od przyjętej przez daną markę strategii marketingowej, a także kwestii budżetowych. Jeżeli kampania promocyjna opiera się głównie na ekspozycji podstawowego layoutu graficznego, auto ozdobić można logotypem oraz ewentualnie hasłem marketingowym.
W przypadku reklamowania określonego produktu, często jest on indywidualnie wyszczególniany. Pod wieloma względami, reklama na samochodzie przypomina pozostałe formy promocji wizualnej firmy. Inne są jednak gabaryty grafiki, a także możliwości rozmieszczenia zdjęć czy informacji. Nie bez znaczenia pozostają też parametry poszczególnych modeli pojazdów. Dostępne techniki oklejania skłaniają jednak do pokrywania foliami powierzchni płaskich, na których wzory przedstawić można w sposób najbardziej czytelny.
Zalety i wady oklejania aut
Największą zaletą oklejania samochodu jest trwałość aplikacji. W zależności od rodzaju folii, reklama może zdobić powierzchnię karoserii nawet przez kilka lat. Okres ten pozwala na nieustanne rozpowszechnianie treści reklamowych, bez ponoszenia praktycznie żadnych kosztów dodatkowych.
Dodatkową zaletą jest dostępność dużej powierzchni reklamowej, na której zamieścić można sporo treści. W przypadku zastosowania folii półprzezroczystej na oknach, rozmiar oklejanego obszaru dodatkowo wzrasta.
Zaletą trwałego oklejania samochodu jest także relatywnie niska cena usługi.
Podstawowym minusem takiego rozwiązania jest natomiast fakt, że folie na auto nie mogą być stosowane na samochodach z widocznymi uszkodzeniami – w tym ubytkami lakieru czy ogniskami korozji. Oklejanie może bowiem pogłębić te niedoskonałości. Do wad należy też tendencja gorszych jakościowo folii do płowienia, zwłaszcza w przypadku nadmiernej ekspozycji na słońcu.
Jakie pojazdy można wykleić folią ochronną?
Folią oklejać można bardzo wiele różnych pojazdów. Poza samochodami osobowymi, usługa ta wykonywana jest także w przypadku aut wielkogabarytowych. Dotyczy to zarówno busów oraz ciężarówek, jak i samochodów dostawczych. W takich aplikacjach stosowane są folie o zwiększonej trwałości, które zapewniają gwarancję wysokiej jakości oraz odpowiedniego poziomu estetycznego.
Usługę można przeprowadzić także na innych pojazdach – powszechnie wykonuje się m.in. oklejanie motocykli czy quadów. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby odpowiednie treści reklamowe lub informacyjne zamieścić na przyczepie gastronomicznej. Wyklejanie samochodów przeprowadza się również w przypadku całych flot pojazdów.
Co lepsze i tańsze – oklejanie czy lakierowanie aut?
Oklejanie aut określane jest często jako alternatywa dla usług lakierniczych. Oba rozwiązania mają swoje atuty, jednak wiele z nich przemawia na korzyść zastosowania folii. Uzyskany w ten sposób efekt jest przede wszystkim łatwo odwracalny. W przypadku braku zadowolenia z wyglądu grafiki lub koloru, okleina samochodowa może być bez przeszkód usunięta lub wymieniona.
Okleina auta umożliwia też uzyskanie praktycznie dowolnego efektu wizualnego, co nie jest możliwe w przypadku lakieru. Oklejanie aut to ponadto usługa znacznie tańsza. Pozostaje to nie bez znaczenia np. w sytuacji, gdy potrzebna jest całkowita zmiana koloru karoserii.
Lakierowanie kosztuje nawet kilkakrotnie więcej, niż zastosowanie folii.
Koronnym argumentem jest szybki czas realizacji, ponieważ wyklejanie samochodów przebiega znacznie sprawniej od nakładania lakieru.
Które elementy auta można wykleić folią?
Folią pokryć można niemal wszystkie elementy samochodu. Pojazd wykleić da się nawet w całości, co pozwoli na kompletną zmianę jego wyglądu oraz dobre zabezpieczenie elementów narażonych na zniszczenia.
Często realizowaną usługą jest oklejanie nadwozia, zapewniające prawdziwą metamorfozę wizualną auta. Folią pokryć można również elementy pojedyncze pojazdu, w tym dach, maskę czy drzwi samochodowe. Na szczególną uwagę zasługuje oklejanie szyb, realizowane zarówno w celach reklamowych, jak i ochronnych.
Folią pokryć można również zderzaki samochodu.
Czy folia ochronna lakieru jest odporna na środki chemiczne do czyszczenia pojazdów?
Zadaniem folii zabezpieczającej jest ochrona lakieru przed różnymi czynnikami niszczącymi i drażniącymi. Należą do nich zarówno otarcia czy uderzenia, jak i oddziaływanie deszczu oraz słońca. Nie bez znaczenia pozostaje wpływ owadów oraz ptactwa, na kontakt z którymi narażony jest lakier.
Aby zapewnić pełną ochronę, folia zabezpiecza także przed działaniem kosmetyków pielęgnacyjnych czy silnych środków chemicznych. Do czyszczenia samochodów z wewnątrz, jak i zewnątrz polecamy myjki parowe – środkiem czyszczącym jest sucha para wodna.
Folia wykazuje odporność również na produkty zawierające niebezpieczne dla lakieru rozpuszczalniki. Obecność folii ułatwia tym samym swobodne stosowanie past i płynów pielęgnacyjnych, a także środków chemicznych wykorzystywanych przez myjnie automatyczne.
Czy folia ochronna lakieru zmienia wygląd pojazdu?
Oklejając samochód folią ochronną, zyskać można nie tylko odporność na uszkodzenia czy inne niedoskonałości powstałe w trakcie eksploatacji. Takie zabezpieczenie korzystnie wpływa także na wygląd lakieru, a tym samym całego pojazdu. Efektownie nabłyszcza powierzchnię oraz pogłębia jej kolor, dzięki czemu nawet mocno sfatygowana karoseria zyskuje świeży i zadbany wygląd.
Folia ochronna jest jednocześnie w pełni przezroczysta oraz niewidoczna, a jedyny widoczny efekt wizualny to odświeżenie wyglądu auta. Aby dodatkowo uszlachetnić prezencję pojazdu, można nałożyć na lakier specjalną folię matującą.
Jaka jest średnia żywotność reklamy na samochodzie?
W zależności od zastosowanego do wydruku atramentu, laminatu oraz norm producentów folii, trwałość reklamy na samochodzie może być różna. Prawidłowe naniesienie folii, pozwala na stworzenie aplikacji wystarczającej nawet na 5-10 lat.
W przypadku zadruku atramentami na bazie rozpuszczalników, standard ich zużycia określany jest stopniowo. Można to rozpoznać np. po czasowej utracie intensywności barw, pod wpływem działania promieni słonecznych.
Obecnie coraz częściej stosuje się farby zapewniające długotrwałe utrwalenie pigmentu, dzięki czemu reklama nie ulega wyblaknięciu. Folie podają się tez stopniowemu zniszczeniu w obszarach krawędzi, czyli miejscach szczególnie narażonych na działanie wody, kamieni oraz innych czynników zewnętrznych.
Ile średnio kosztuje usługa oklejenia samochodu?
W przypadku usługi takiej, jak oklejanie samochodów – cena zależy głównie od zakresu zastosowania folii. W przypadku pojedynczych naklejek typu sticker, cena brandingu to ok. 50-100 zł netto. Oklejanie elementów pojazdu logotypem firmowym czy danymi teleadresowymi to usługi droższe. Ceny uzależnione są przede wszystkim od rozmiarów wyklejanej powierzchni, przez co utrzymują się na poziomie ok. 1000-6000 zł.
Uśredniając, ile kosztuje oklejenie auta, można przyjąć, że cena wynosi ok.100-160 zł za 1m2 powierzchni. Na ceny wpływa też rodzaj zastosowanych folii oraz trudność aplikacji.
Najbardziej wymagające do oklejenia są części obłe i wypukłe, które podnoszą koszt oklejenia auta. Ma to szczególne znaczenie w przypadku konieczności zastosowania folii wylewnej. Podczas oklejania powierzchni płaskich, nie ma zwykle potrzeby specjalnego dostosowywania folii i cena jest niższa.
Przykładowe realizacje wyklejonych aut
Kluczowym elementem reklamowym jest graficzny projekt oklejenia samochodu. Pozwala on na wyróżnienie pojazdu od innych, co przekłada się na pożądany sukces marketingowy. Aplikacja powinna być przede wszystkim odpowiednio dostosowana do charakteru firmy. Na oklejanie aut decydują się zarówno handlowcy, jak i dostawcy rozmaitych usług.
Miastem, gdzie zobaczyć można przykładowe realizacje wyklejonych aut jest Warszawa. Pojazdy firmowe ozdabiane są symbolami, które tworzą realizację spójną z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej firmy. Najlepsze projekty oklejenia samochodów to te, które opracowane zostały w sposób indywidualny. Profesjonalny car branding okazuje się tym samym niezbędny we współczesnym biznesie.
Imho zabezpieczenie lakieru samochodu folią to świetna opcja, na długi czas, chroni lakier jego kolor, także zabezpiecza przed drobnymi rysami, robiłem w dwóch autach i świetny efekt. polecam.
W oklejenie samochodu folią ochronną typu PPF warto zainwestować szczególnie zaraz po nabyciu nowego auta prosto z salonu, samochodu zabytkowego czy też z rzadkiej i niepowtarzalnej serii – dzięki ochronie karoserii podczas użytkowania auta pojazd nie straci na wartości i po kilku latach będzie prezentował się równie świetnie, co przy zakupie.