Opony kierunkowe a asymetryczne – czym się od siebie różnią?

26 marca 2021

Nowoczesne konstrukcje opon zostały stworzone z myślą o tym, by zapewnić skuteczniejszy poziom przyczepności, wydajności i sterowności. Aby ogumienie mogło zachowywać się w odpowiedni sposób, musi dysponować bieżnikiem, którego budowa pozwala na radzenie sobie z nadmiarem wilgoci i utrzymaniem stabilności na suchej trasie. Dziś poznamy różnice pomiędzy dwoma rodzajami opon – asymetrycznymi i kierunkowymi.

Opony asymetryczne a kierunkowe – różnice

Standardowe opony symetryczne to konstrukcje wyposażone w taki sam rozstaw lameli po obydwóch stronach bieżnika. Producenci szybko dostrzegli, że takie rozwiązanie nie zapewnia aż tak dobrych parametrów jazdy, jakie są możliwe do osiągnięcia w innych rodzajach bieżników. Dlatego coraz większa liczba graczy na rynku decyduje się na tworzenie opon asymetrycznych. Opony Dębica również obrały ten kierunek rozwoju i model Dębica Presto HP2 otrzymał asymetryczny bieżnik, którego brakowało poprzednikowi. Jak prezentują się najistotniejsze różnice konstrukcyjne pomiędzy oponami asymetrycznymi i kierunkowymi?

Opony asymetryczne – ogumienie to wyróżnia się asymetrycznym rozstawem lameli i wgłębień na bieżniku. Takie rozwiązanie sprawia, że ogumienie jest w stanie znacząco wspierać stabilność i sterowność jazdy, a jednocześnie skutecznie radzić sobie z nadmiarem wody. Opony asymetryczne stosowane są także ze względu na ich korzystny wpływ na zachowanie pojazdu przy wysokich osiągach.

Opony kierunkowe – ogumienie to jest bardzo popularne wśród kierowców, którzy pragną mieć dostęp do stabilności i precyzji jazdy na najwyższym poziomie w zimie i trudnych warunkach. Lamele ustawione są tu w kształt litery V lub U. Takie rozwiązanie zapewnia znakomitą skuteczność w trakcie jazdy po śniegu , lodzie czy wilgotnej nawierzchni.

Opony kierunkowe czy asymetryczne? Jakie są ich zalety i wady?

Jeśli chodzi o najważniejsze zalety opon asymetrycznych, nie można pominąć świetnego wsparcia, jakie oferują pojazdom o dużej mocy. Zachowują się one bardzo skutecznie zarówno na mokrej, jak i wilgotnej nawierzchni. Tak zaprojektowany bieżnik sprzyja także trwałości opon – jeśli są odpowiednio zamontowane, ich zużycie przebiega dosyć wolno. Opony asymetryczne dobrze radzą sobie ze zwrotnymi, szybkimi pojazdami, którymi jeździmy dynamicznie i odważnie. Ich wadą jest za to trudniejszy montaż – wymaga on stosowania się do odpowiednich oznaczeń, a jeśli nie zostanie on przeprowadzony odpowiednio, ogumienie szybko zacznie tracić swoje walory. Kolejną kwestią jest wyższy koszt – są to opony droższe od symetrycznych i często nieco kosztowniejsze od kierunkowych, choć pojawiają się na rynku ekonomiczne rozwiązania tego typu.

Zalety opon kierunkowych to przede wszystkim bardziej uniwersalny charakter – znajdziemy je w wielu pojazdach – od aut kompaktowych, po terenówki. Opony kierunkowe typu V i U to bardzo często stosowane rozwiązanie przede wszystkim w zimie, ale zdarzają się także tego typu modele przeznaczone do jazdy w lecie. Ogumienie to jest dosyć skuteczne w zimie; latem mogą jednak występować problemy z nadmiernym jego zużyciem, a także gorszym komfortem akustycznym – jest głośniejsze.

Opony asymetryczne

Bieżnik asymetryczny czy kierunkowy – który będzie lepszy?

W przypadku tak zaawansowanych rozwiązań dla wsparcia kierowcy w trakcie jazdy nie ma mowy o tym, co jest lepsze, a co gorsze. Rozwiązania są różne nie bez powodu – opony asymetryczne lepiej będą wspierać kierowcę, który podróżuje z wysoką prędkością po autostradzie. Natomiast opony kierunkowe będą doskonałym wyborem dla osoby, która liczy na znakomicie stabilną jazdę w trudnych warunkach – np. w trakcie zimowej wycieczki terenówką po nieodśnieżonych, nieuczęszczanych szlakach. To jedynie przykłady – klucz to jak najskuteczniejsze wykorzystanie możliwości danej konstrukcji i dobranie jej do naszych potrzeb.

Opony asymetryczne kierunkowe – takie rozwiązanie jest również dostępne

A co by było, gdybyśmy skrzyżowali opony z bieżnikiem asymetrycznym i kierunkowym? Takie rozwiązanie jest oczywiście możliwe – rozstaw rowków zaprojektowany byłby tak, żeby zajmowały one większą powierzchnię po jednej stronie opony, natomiast lamele układały się kierunkowo. To tylko przykład, bo możliwości konstrukcyjnych tego typu jest całkiem sporo. Takie opony są produkowane, jednak rzadko kiedy mamy okazję spotkać je w sklepach z ogumieniem. Wynika to z kilku prostych powodów – po pierwsze, montaż takiego ogumienia to wyzwanie – odpowiednie dopasowanie i wdrożenie nowych oznaczeń to problem numer jeden. Drugą problematyczną kwestią jest za to konieczność przewożenia dwóch kół zapasowych. Opony asymetryczne kierunkowe stosowane są w autach sportowych i pojazdach specjalistycznych. Oferują one znakomitą stabilność jazdy, wysoki poziom sterowności i łączą w sobie zalety ogumienia asymetrycznego i kierunkowego. Jednak na razie nie mamy co liczyć na wdrożenie ich do codziennego użytku. Niełatwa jest również dystrybucja i handel takimi rozwiązaniami – to wyzwanie przede wszystkim logistyczne i generujące wyższe koszty magazynowania.

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 (0 opinie, średnia opinia: 0,00 z 5)
Musisz być zarejestrowany, aby dodać opinię.
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Paweł Duda, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Projekt Marketing Paweł Duda, dane kontaktowe: https://projektmarketing.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.