W każdym silniku samochodowym znajduje się wiele części oraz podzespołów, które są bardzo istotne dla jego działania. Każdy, kto chociaż trochę interesuje się mechaniką, dobrze wie, jak dużą rolę odgrywa rozrząd, a w szczególności pasek rozrządu. Dbanie o jego odpowiedni stan, monitorowanie kondycji oraz okresowe wymiany są obowiązkiem każdego właściciela samochodu. Jakiekolwiek niedopatrzenie w tym zakresie może doprowadzić do bardzo przykrych skutków oraz awarii, której usunięcie może być bardzo kosztowne. Właśnie dlatego, w tym artykule powiemy sobie nieco więcej na temat pasków rozrządów i podpowiemy, co warto wiedzieć i o czym pamiętać. Zapraszamy do dalszej lektury!
Spis treści
Jak zbudowany jest pasek rozrządu?
Standardowy pasek rozrządu zbudowany jest z kilku warstw, dzięki którym zachowuje on swoje właściwości w wymagających warunkach, a jednocześnie jest bardzo wytrzymały. W skład paska rozrządu wchodzi m.in. guma syntetyczna, kord złożony z włókna węglowego oraz cienkiego drutu stalowego, a także powłoka antystatyczna.
Każda z tych warstw spełnia swoje określone zadania, np. warstwa gumy ma wyciszać pracę całego układu oraz ograniczać zużycie rolek i minimalizować ryzyko ślizgania się. Kord służy do zwiększenia wytrzymałości paska i ogranicza jego rozciąganie. Powłoka antystatyczna jest natomiast ochroną przed przywieraniem się ciał obcych do powierzchni gumowej.
Czy są alternatywne rozwiązania dla pasków rozrządu?
Pasek rozrządu nie jest jedynym rozwiązaniem w tym zakresie. Producenci samochodów bardzo chętnie wykorzystują również łańcuchy rozrządu, które są nieco trwalsze i bardziej wytrzymałe, jednak znacznie droższe w wymianie. Są to w zasadzie jedyne rozwiązania, które występują w nowoczesnej motoryzacji.
Za co odpowiada pasek rozrządu w samochodzie?
Można śmiało powiedzieć, że pasek rozrządu odpowiada za sterowanie całym silnikiem. Zadaniem całego układu rozrządu jest skoordynowanie ruchów tłoków w cylindrach wraz z pozostałymi elementami ruchomymi, czyli zaworami. Ruch tłoków wywoływany jest przez wybuch mieszanki paliwa oraz powietrza w komorach spalania. Żeby mieszanka w odpowiedniej dawce oraz we właściwym czasie mogła tam dotrzeć, konieczne jest otwarcie zaworów. Właśnie za zgranie tych elementów odpowiedzialny jest układ rozrządu.
Bez układu rozrządu nie da się stworzyć wydajnie i prawidłowo pracującego silnika spalinowego, jaki znamy z dzisiejszych samochodów. Jego zadania są bardzo istotne i warto o tym pamiętać, szczególnie kiedy upływa termin jego wymiany na nowy.
Czym grozi pęknięcie paska rozrządu?
W większości nowoczesnych silników spalinowych pęknięcie paska rozrządu oznacza bardzo duże kłopoty. W takiej sytuacji utracona zostaje synchronizacja tłoków oraz zaworów, co często powoduje ich zderzenie się ze sobą. W takich przypadkach zniszczeniu ulega niemalże całe wnętrze silnika, a remont takiej jednostki jest bardzo skomplikowany i kosztowny.
Jeśli chcecie Państwo uniknąć takich kłopotów, to gorąco zachęcamy do sprawdzenia oferty dostępnej na stronie https://www.ucando.pl/k/paski-rozrzadow/U0902, gdzie znajdziecie mnóstwo pasków rozrządów do swojego samochodu. Zapraszamy również do zapoznania z pełną ofertą sklepu internetowego Ucando.pl.