Sprowadzanie samochodów z Kanady zyskuje na popularności. Nie może ten fakt dziwić. Proces ten, jeżeli będzie odpowiednio zaplanowany i przeprowadzony, może stanowić okazję do dużego zysku. Należy jednak liczyć się z faktem, że trzeba będzie przeprowadzić wiele formalności.
Wśród nich należy wymienić zarówno transport pojazdu, jak i szereg formalności związanych z wprowadzeniem auta na polski rynek. Rejestracja samochodu z Kanady to proces wieloetapowy. Sprawdźmy, jak przebiega.
Spis treści
Jak krok po kroku zarejestrować auto z Kanady w Polsce?
Rejestracja samochodu z Kanady to proces złożony, który wymaga aktywności na wielu polach. Żeby móc go rozpocząć, należy wcześniej spełnić kilka ważnych warunków.
Pierwszy związany jest już logistyką transportową. Z niej bowiem wynika konieczność uiszczenia tzw. opłat importowych.
Wśród nich należy wyróżnić trzy rodzaje płatności:
- Cło
- Akcyza
- Podatek VAT
Cło – jest to opłata związana z przywiezieniem produktu do kraju z zagranicy. Zadaniem tej opłaty jest wpływ do budżetu państwa oraz ochrona rynku wewnętrznego. Cło na samochody z Kanady wynosi 10%.
Akcyza – rodzaj podatku o charakterze restrykcyjnym, którego zadaniem jest ograniczenie procederu. Akcyza może mieć jedną z dwóch obowiązujących stawek. W przypadku importu pojazdu o pojemności silnika do 2000 centymetrów sześciennych, stawka akcyzy wyniesie 3,1% wartości sprowadzanego samochodu. Auta o bardziej pojemnym silnikiem obłożone są akcyzą 18,1% ich wartości.
Podatek VAT – to właśnie ten koszt wiąże się ściśle z odpowiednią logistyką transportową. Jego wysokość będzie bowiem zależna od portu, jaki zostanie wybrany. Odprawa w Polsce (port w Gdynii) wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty w wysokości 23% wartości pojazdu. O wiele bardziej korzystnie będzie skorzystać z portu w Niemczech, gdzie podatek VAT wynosi 18% wartości auta.
Uiszczenie tych opłat dopiero otwiera drogę do możliwości rozpoczęcia rejestracji.
Dostosowanie pojazdu do warunków europejskich
Kolejnym krokiem będzie przystosowanie samochodu do warunków prawa europejskiego.
W przypadku kanadyjskich samochodów proces ten jest o wiele łatwiejszy niż ten, który dotyka auta z USA. W zdecydowanej większości przypadków, ogranicza się on jedynie do zamontowania tylnego światła przeciwmgłowego, które należy do obowiązkowego wyposażenia samochodu w prawie europejskim.
Jeżeli w importowanym pojeździe światło takie jest zamontowane, prace modyfikacyjne nie będą potrzebne. Kolejnym krokiem będzie skompletowanie dokumentacji.
Ostatnim krokiem będzie wizyta we właściwym urzędzie komunikacyjnym.
Jakie dokumenty do rejestracji auta z Kanady?
Zanim udamy się do urzędu, musimy przygotować pełną dokumentację, bez której rejestracja pojazdu nie będzie możliwa. W pierwszej kolejności przygotujmy dokumenty importowe potwierdzające uiszczenie opłaty akcyzowej, cła i podatku VAT.
W drugiej kolejności, musimy przygotować wszystkie dokumenty pojazdu. Chodzi o to, by zadbać o ich przetłumaczenie na język polski.
Zgodnie z prawem, może tego dokonać jedynie tłumacz przysięgły.
Trzeci etap kompletowania dokumentacji to pismo z właściwej stacji technicznej, która potwierdzi ewentualne wprowadzenie koniecznych poprawek konstrukcji pojazdu oraz jego odpowiedni stan techniczny, który umożliwia dopuszczenie pojazdu do ruchu.
Podczas rejestracji potrzebne będą także następujące dokumenty: dowód własności pojazdu i obecny dowód rejestracyjny. To już wszystkie dokumenty.
Teraz należy udać się do wydziału komunikacji, uiścić opłatę rejestracyjną (wynoszącą ok. 230 zł) i wypełnić odpowiedni druk. Nie zapominajmy o zabraniu ze sobą tablic rejestracyjnych sprowadzonego pojazdu.
Nabywca ma 30 dni na dokonanie rejestracji sprowadzonego samochodu. Obowiązuje tu zatem taki sam okres, jak w przypadku samochodów nabywanych z rynku polskiego.
Zobacz poradnik – rejestracja auta z USA w Polsce.