Import samochodu z Kanady to coraz częstsze zjawisko. Obecnie, jest to niemal tak samo popularny proces, jak sprowadzanie aut z USA. Odpowiednio zaplanowany, przemyślany i zorganizowany import może stanowić wyjątkowo opłacalną okazję. Ceny pojazdów na kanadyjskim rynku są atrakcyjne.
Co prawda, sprowadzenie auta zza wielkiej wody to nie tylko koszt związany z wartością samochodu, ale także liczne opłaty dodatkowe. Jednak nawet po ich uwzględnieniu, inwestycja wciąż może być opłacalna. Sprawdźmy, co wpływa na ostateczny koszt sprowadzenia auta z Kanady i czy można zmniejszyć opłaty? Płać mniej pieniędzy, oszczędzaj więcej – jak tego dokonać w kontekście optymalizacji wszystkich kosztów importu? Sprawdzamy!
Spis treści
Wartość pojazdu
Oczywiście, podstawowy koszt jaki przyjdzie ponieść to wartość pojazdu. Jest to najbardziej atrakcyjny punkt przedsięwzięcia. Dobre warunki ekonomiczne panujące w Kanadzie, sprawiają, że wtórny rynek motoryzacyjny charakteryzuje się wyjątkowo niskimi cenami.
Właściciele dosyć często zmieniają pojazdy, a swoje stare chcą jak najszybciej sprzedać. Z tego powodu właśnie, wartość pojazdu stanowią opłacalną okazję. Trzeba jednak się liczyć z koniecznością poniesienia innych opłat.
Opłaty związane z zakupem
Pierwsza dodatkowa opłata jaką przyjdzie nam ponieść związana jest z zakupem. Zazwyczaj dokonuje się go za pomocą internetowych serwisów aukcyjnych lub domów aukcyjnych. Zobacz poradnik: auta z Kanady – jakie aukcje wybrać?
W takim przypadku, trzeba będzie zapłacić prowizję na rzecz tych podmiotów. Stawki bywają zróżnicowane, a rozpiętość cenowa jest szeroka. Zazwyczaj, nie jest to jednak wysoka kwota.
Prowizję przyjdzie nam również zapłacić na rzecz banku, za wykonanie przelewu do banku kanadyjskiego. Tutaj stawki również bywają różne i zależne są od konkretnej umowy bankowej. W większości przypadków nie przekraczają jednak kwoty stu złotych.
Transport samochodu kanadyjskiego
Bardziej poważne opłaty pojawią się przy organizowaniu transportu auta z Kanady do Polski. To proces wieloetapowy i wymagający sprawnego zarządzania.
Pierwszą częścią transportu jest przewiezienie zakupionego pojazdu z miejsca, w którym się znajduje do kanadyjskiego portu. Ceny są bardzo rozbieżne i przede wszystkim zależą od odległości jaką należy pokonać. Trzeba tu uwzględnić przedział cenowy między 100 – 1200 dolarów.
Kolejny etap to transport statkiem w kontenerowcu. Trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 500 – 1000 dolarów.
Ostatni etap transportu to droga kołowa, z portu europejskiego lub polskiego, do miejsca docelowego wskazanego przez nabywcę. Tutaj ceny bywają bardzo zróżnicowane i ciężko określić przedział. Koszty zależne są od warunków, jakie oferują poszczególne spedycje, zarówno europejskie, jak i polskie. Firm tego typu na rynku jest niezliczona ilość.
Opłaty importowe
Kolejnym ważnym kosztem są opłaty importowe. Pierwszą opłatą jest akcyza. Jej wysokość zależna jest od pojemności silnika. Auta z mniejszą jednostką napędową, której pojemność nie przekracza wartości 2000 cm sześciennych, obłożone są podatkiem akcyzowym o wartości 3,1% wartości samochodu.
Pojazdy z silniejszą jednostką to koszt 18,6% wartości zakupionego auta. Cło wynosi 10% wartości. Pozostaje jeszcze podatek vat. Rozliczanie tej opłaty w Polsce wiąże się z uiszczeniem dwudziestu trzech procent wartości pojazdu.
Dokumentacja
Opłaty będą wiązały się także z załatwieniem formalności związanych z obiegiem dokumentacji. Chodzi tu o dostarczenie papierów dotyczących pojazdu do portu w Kanadzie, a następnie ich wysyłce do portu w Europie. Będą one niezbędne przy odprawie celnej.
Kolejny wydatek to przetłumaczenie dokumentacji już w Polsce. Może to wykonać jedynie tłumacz przysięgły, któremu będziemy musieli zapłacić za wykonanie zlecenia. Może to być koszt 100-200 zł. Przetłumaczona dokumentacja pojazdu będzie niezbędna przy procesie jego rejestracji. Zobacz poradnik: rejestracja samochodu z Kanady.
Możliwości optymalizacji kosztów
Istnieje kilka możliwości na znaczne zmniejszenie wydatków. Po pierwsze, warto organizować transport z wyładunkiem w porcie niemieckim. Tamtejsze prawo przewiduje bowiem mniejszą stawkę podatku VAT. W przeciwieństwie do rozliczania tej opłaty w Polsce, w niemieckim porcie zapłacimy nie 23% wartości pojazdu, a 19%.
To znacząca obniżka wydatków. Dobrym posunięciem jest skorzystanie z usług firmy pośredniczącej. To nie tylko wygoda, ale także możliwość zoptymalizowania kosztów. Przedsiębiorstwa takie funkcjonują od lat.
Doświadczenie zaowocowało siatką kontaktów, która znacznie usprawnia całą logistykę, a także możliwościami uzyskania niższych kwot np. za transport ze względu na stałą współpracę. Klient indywidualny na pewno nie uzyska tak korzystnych stawek.
Zobacz firmy sprowadzające auta z Kanady.
Podobny poradnik – koszty sprowadzenia auta z USA.