O tym, że sprowadzanie samochodów z USA może być bardzo korzystną transakcją, słyszał dziś już niemal każdy. To szansa na nabycie porządnego pojazdu w atrakcyjnej cenie. Decydując się na zakup auta za wielką wodą, należy pamiętać, że wartość pojazdu nie będzie jedynym kosztem jaki poniesiemy.
Obok ceny wylicytowanej za auto, a także opłaty transportowej, poniesiemy jeszcze tzw. koszty importowe. Wśród nich znajduje się opłata zwana akcyzą. Czym ona jest? Jaka akcyza na samochody z USA będzie nas czekała? Czy można uniknąć tej opłaty?
Spis treści
Czym jest akcyza?
Akcyza to rodzaj opłaty, który należy uiścić za sprowadzenie niektórych dóbr czy towarów z zagranicy do kraju. Jej celem jest ograniczenie spożycia lub akumulacja związana z wysokimi zyskami. W tym drugim wypadku, chodzi o przeznaczenie pewnej części zysku na rzecz budżetu państwa, w celu umożliwienia planowania nowych inwestycji. Jest to zatem opłata mająca charakter podatku. Jest ona wnoszona przez konsumenta.
W przypadku akcyzy opłacanej za samochód, należy mówić o tzw. akcyzie nakładanej na produkty niezharmonizowane. W tym przypadku, głównym zadaniem podatku jest ograniczenie ściągania do kraju starych i niesprawnych samochodów z innych państw. Nie oznacza to jednak, że nie zapłacimy podatku za nowsze i w pełni sprawne auta.
Akcyza za samochód ściągany z USA musi być zapłacona przez nabywcę pojazdu w terminie do czternastu dni od momentu jego ściągnięcia do kraju. Co ważne, opłaty należy dokonać przed procesem rejestracji. Dokument potwierdzający uiszczenie stosownej kwoty jednym z kilku wymaganych i niezbędnych podczas rejestrowania auta, bez którego proces ten nie może zostać przeprowadzony.
Ile wynosi standardowa akcyza na pojazd z USA?
Standardowa stawka akcyzy za samochód sprowadzony z USA naliczana jest w sposób procentowy od wartości zakupionego pojazdu. Co ważne, nie chodzi tu o cenę, za jaką nabywca pojazd sprowadził, a o jego ogólną wartość rynkową.
Ma to na celu wyeliminowanie nieuczciwych praktyk zaniżania ceny za pojazd i dogadywania się stron między sobą w ramach wzajemnych rozliczeń.
Obecnie funkcjonują dwie stawki akcyzy za auta sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych i są zależne od pojemności silnika zamontowanego w sprowadzanym pojeździe.
Nabywca samochodu z silnikiem o pojemności nieprzekraczającej 2000 cm3, czyli popularnie określane do 2.0 L, stawka akcyzy wynosi 3,1% wartości pojazdu.
Nabywcy silniejszych aut, których silniki wynoszą 2.0 L i powyżej, zapłacą 18,6% podatku naliczanego od wartości sprowadzanego samochodu.
Czy koszt akcyzy zależy od stanu technicznego pojazdu importowanego z USA?
Osoby interesujące się sprowadzeniem samochodu z USA, zastanawiają się często od czego zależy akcyza. O ile, informacja dotycząca pojemności silnika jako elementu wpływającego na wysokość opłaty akcyzowej jest dosyć powszechna, to kontrowersje budzi stan techniczny.
To najczęściej pojawiające się pytanie.
Czy stan techniczny wpływa na wysokość akcyzy? Odpowiedź jest prosta i jednoznaczna: nie.
Obecnie wysokość stawki regulowana jest wyłącznie przez pojemność silnika. Rząd planował wprowadzić zmiany dotyczące sposobów naliczania stawki akcyzowej, które miałyby rozszerzyć zakres opłat, jednak propozycje nie weszły w życie.
Stan techniczny miał stanowić pośredni czynnik. Zmiany, jakie planował bowiem rząd miały dotyczyć wieku pojazdu, zakładając, że im starsze auto, tym mniej sprawne. Stawki miałyby być naliczane wedle zasady: im bardziej leciwy pojazd, tym większa akcyza. Na razie jednak zmiany nie zaczęły funkcjonować.
Akcyza na amerykański klasyk
Powiedzieliśmy, że wiek jako element naliczania stawki akcyzy, nie decyduje o jej wysokości. To prawda, jednak należałoby ją doprecyzować. W pewnych bowiem przypadkach, wiek może być atutem.
W przypadku bowiem samochodów co najmniej trzydziestoletnich, czyli klasyków lub inaczej określanych „starych” zabytków, opłata akcyzowa nie obowiązuje.
Nabywcy takich aut są zwolnieni z konieczności jej uiszczania. Teraz już wiesz, dlaczego warto sprowadzać stare zabytki z USA?
Akcyza na auto luksusowe i sportowe z USA
Rodzaj pojazdu nie wpływa na wysokość stawki akcyzy w sposób bezpośredni. Jedynym bowiem wyznacznikiem jej skali jest pojemność silnika. Jeżeli jednak mówimy o autach luksusowych i sportowych, możemy stwierdzić, że w sposób pośredni, ich typ wpływa na akcyzę.
Obydwa typy pojazdu nie posiadają raczej silników o mniejszej pojemności jak 2000 cm3, zatem sprowadzając takie samochody musimy się liczyć ze stawką 18,6% wartości rynkowej pojazdu.
Akcyza na samochody elektryczne z USA?
Dużo mówi się o tym, że samochody elektryczne sprowadzane z USA zwolnione są opłaty akcyzowej, jako produkty ekologiczne. Ma to zachęcić nabywców do kupowania właśnie takich pojazdów, nie zaś napędzanych silnikami spalinowymi.
Jednak czy to prawda? Tak.
Decydując się na auto z napędem elektrycznym, będziemy zwolnieni z opłaty akcyzowej. Żeby jednak tak się stało, będziemy musieli złożyć odpowiednie pismo w urzędzie celnym. Z opłaty akcyzowej zwolnione mogą zostać także samochody o napędzie hybrydowym, jednak ta usługa wygaśnie z dniem 01.01.2019 r.
Akcyza na samochody ciężarowe z US
Do tej pory mówiliśmy o akcyzie dotyczącej samochodów osobowych. A jak sytuacja wygląda w przypadku sprowadzania pojazdów ciężarowych? Są one zwolnione z opodatkowania akcyzowego.
Jeżeli chcesz sprowadzić auto z USA do Polski warto pomyśleć o firmie pośredniczącej, która zajmie się wszystkimi formalnościami i dostarczy Ci auto pod wskazany adres. Liderem w branży jest firma USAImport.pl.
Wszystkie firmy pośredniczące znajdziesz w naszej bazie: https://sprowadzanie-aut.pl/k/samochody-z-usa/